Opublikowano: 5 września 2021 Autor: red. Komentarze: 0
Droga w Finlandii

Podróż po Finlandii samochodem jest niezwykle przyjemna. Drogi są szerokie i ogólnie dobrej jakości, a kierowcy, tak jak w krajach Skandynawskich jeżdżą spokojnie. Ruch poza dużymi miastami jest niewielki. Polski kierowca powinien szczególnie uważać jednak na dzikie zwierzęta, które można spotkać w dosłownie każdym momencie. Na południu kraju będą to głównie sarny, jelenie i łosie, a na północy renifery.

Ceny paliwa i stacje paliw w Finlandii

Paliwo w Finlandii w przeliczeniu na złotówki jest drogie. W te wakacje, z powodu słabej złotówki i wysokiej ceny euro, średnia cena benzyny 95 wynosiła ok. 8zł za litr. To znacząco więcej niż w Szwecji, gdzie benzyna kosztowała po przeliczeniu średnio 7,3zł. Olej napędowy był nieco tańszy i kosztował 1,5€ – 1,6€ za litr paliwa. Na większości paliw (i na żadnej na północy kraju) nie zatankujecie LPG. Łatwiej znaleźć stacje z paliwem E85.

Stacje są gęsto rozmieszczone i często nawet w małej miejscowości można znaleźć stare, nieco zapomniane, ale działające dystrybutory. Wynika to również z tego, że w porównaniu do Polski, stacje są przeznaczone zazwyczaj tylko do tankowania. Rzadko spotkacie stacje z obsługą i sprzedażą kawy czy płynu do spryskiwaczy.

Ciekawostka – w Finlandii spotkacie stacje wyłącznie z dieslem (opisane są zazwyczaj jako „Truck”), ale spotkaliśmy też takie, które oferowały wyłącznie olej napędowy i benzynę 98. Aby zatankować benzynę 95 trzeba było udać się do kolejnej stacji, kilkadziesiąt kilometrów dalej.

Jak zatankować paliwo na stacji automatycznej (bezobsługowej)

W Finlandii trudno będzie zatankować za gotówkę. Należy przygotować się na płacenie kartą w automatach płatniczych. Schemat jest podobny na wszystkich stacjach w kraju:

  • należy wybrać język i zbliżyć lub włożyć kartę do terminala
  • wybrać maksymalną kwotę za jaką chcemy zatankować (kwota zostanie zablokowana na karcie)
  • wybrać dystrybutor
  • rozpocząć tankowanie w ciągu 3 minut

Jeśli zatankujemy za niższą kwotę niż wybrana, nie musimy się martwić, zostanie pobrana tylko kwota faktycznie nalanego do baku paliwa.

W Internecie znajdziecie powtarzaną informację (pochodzącą z materiału z 2011r.) jakoby niektóre stacje benzynowe przyjmowały wyłącznie karty płatnicze wydane przez fińskie banki. Tankowaliśmy na naprawdę małych stacjach, także na samej północy Finlandii i nigdy nie zdarzyło się, aby był jakikolwiek problem z płatnością kartą Revolut.

Opłaty za drogi, mosty i tunele

Poruszanie się po drogach w Finlandii jest bezpłatne. Bezpłatne są zarówno autostrady jak i wszystkie mosty oraz tunele. Warto pamiętać, że nieco inaczej jest w Szwecji, gdzie zarówno poruszanie się po Sztokholmie i Göteborgu (w tygodniu) oraz mosty Motala i Sundsvall są płatne.

Drogi w Finlandii

Parkowanie w Finlandii

Parkowanie w miastach może być płatne. Przypominają o tym specjalne znaki. Parking może być też bezpłatny, ale ograniczony czasowo. Na znaku znajduje się wtedy symbol niebieskiego dysku. Parkując w takiej strefie jesteśmy zobowiązani go posiadać i oznaczyć godzinę przyjazdu. Na parkingach płatnych otrzymujemy bilet z parkometru więc nie trzeba posiadać dysku. Strefy i ceny parkowania w Tampere sprawdzicie na tej stronie.

Drogi asfaltowe i szutrowe

W Finlandii obowiązują ograniczenia prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym oraz do 80 km/h poza nim.

Zazwyczaj jednak, gdy wjeżdżamy w tereny zamieszkane spotkamy znak 40 km/h. Z kolei na trasie zazwyczaj znaki podnoszą maksymalną dozwoloną prędkość do 100km/h.

W Finlandii drogi podzieloną są pięć kategorii.

  • Drogi oznaczone jedną cyfrą. Najwyższa kategoria. Tabliczka z czerwonym tłem.
  • Drogi „dwucyfrowe”. Można je przyrównać do naszych dróg krajowych. Tabliczka z żółtym tłem.
  • Oznaczone trzema cyframi – drogi „wojewódzkie”. Biała tabliczka.
  • Drogi czterocyfrowe. Niebieska tabliczka.
  • Drogi bez oznaczeń.

Uwaga. O ile większość dróg „wojewódzkich” ma asfalt, o tyle już zjeżdżając z nich prawie zawsze musimy być gotowi na jazdę szutrem. Znanym wyjątkiem jest droga 955 do Inari w Laponii, która na 60km jest słabej jakości, ale szeroką drogą szutrową. Jeśli poruszamy się głównymi drogami z północy na południe to nie musimy martwić się o brak asfaltu. Jednak jeśli zaplanujemy (albo nawigacja wymyśli) jakiś skrót w poprzek mapy, szansa na jazdę bezdrożami jest duża.

Zdarzyło nam się także opuścić czterocyfrową drogę asfaltową, aby skrócić sobie dystans na trzycyfrowej drodze… szutrowej.

Renifery na drodze

O reniferach w północnej Finlandii będzie przypominało wiele znaków. Możecie je spotkać dosłownie w każdym momencie więc należy być naprawdę czujnym. Wielu kierowców miga sobie światłami, gdy na drodze pasą się renifery. Z mojego doświadczenia wynika, że renifery choć potrafią szybko skakać, nie próbują one w ostatnim momencie rzucić się pod koła nadjeżdżającego samochodu niczym sarny. Większość z nich spaceruje blisko drogi, a po nadjechaniu samochodu oddalają się biegiem w stronę lasu. Pamiętajmy jednak, że są to zwierzęta hodowlane, więc czasem gdy jedziemy za nimi wydaje im się, że są zaganiane i potrafią galopować przed samochodem po asfalcie kilkaset metrów.

Jak dojechać do Finlandii?

Do Finlandii najpopularniejsza droga prowadzi poprzez Litwę, Łotwę i Estonie, a następnie prom Tallin-Helsinki. Drugą opcją jest przejazd przez Szwecję (tę opcję wybraliśmy w tym roku). Ze Szwecji możemy albo wjechać bezpośrednio do Laponii (i odwiedzić od razu Rovaniemi czy Inari) albo przybyć promem ze Sztokholmu (prom Sztokholm – Turku). Prom ten płynie przez Wyspy Alandzkie, a trasa jest wyjątkowo piękna gdyż możemy podziwiać szkierowe wybrzeże Finlandii. Jest także stosunkowo niedrogi. Za dwie osoby z samochodem osobowym i dzienną kabiną zapłaciliśmy ok. 40€.

Do Sztokholmu można się dostać albo promem z Gdańska albo dojechać z Karlskrony (ok. 500km) dokąd pływa prom z Gdyni (zazwyczaj cena promu z Gdyni jest korzystniejsza).

Dyskusja