Za sprawą przecieków z oficjalnej strony Garmina dowiadujemy się, że planowany jest nowy topowy model nawigacji rowerowej, Garmin Edge 1040. Nic nadzwyczajnego można by powiedzieć, przecież to oczywiste, że Garmin musi pracować nad nowymi, lepszymi urządzeniami. Zapewne tak, jednak ponieważ dotychczas najnowszą w ofercie Garmina nawigacją jest Edge 1030 Plus oczekiwalibyśmy raczej następców serii środkowych i niższych, czyli na przykład modeli Edge 140, Edge 540 czy 840.
Zazwyczaj Garmin wprowadza nowe funkcje w niższych modelach, a dopiero później trafiają one do najwyższych modeli. Być może jednak zostaniemy zaskoczeni.
Jakie nowe funkcje może otrzymać Edge 1040
1. Edge 1040 LTE?
Pierwszy Edge z wbudowaną komunikacją sieci komórkowej?
Być może, szczególnie że niedawno do sprzedaży trafiła wersja Forerunnera 945, do której dodano funkcję eSIM i tak powstał odświeżony Forerunner 945 LTE. Z pewnością dla Edgy możliwość komunikacji poprzez LTE byłaby świetnym rozwiązaniem. Nie trzeba by zabierać ze sobą na przejażdżkę telefonu. Niestety szczególnie jeśli jeździmy MTB szansa na stłuczenie smartfona jest duża. W dodatku duże telefony często ledwo się mieszczą do koszulek kolarskich. Dodajmy do tego szansę na złapanie przez dużą ulewę, gdy akurat nie wzięliśmy etui na telefon i już mamy wytłumaczenie dlaczego Edge z komunikacją LTE byłby świetnym rozwiązaniem.
Niestety abonament dla Forerunner 945 LTE nie jest obecnie dostępny na polski rynek. Pozostaje mieć nadzieję, że Garmin pracuje nad wprowadzeniem tej opcji w naszym kraju.
2. Ładowanie solarne?
To kolejna z możliwych zmian w nowym Edge’u 1040.
I znowu, jest to bardzo logiczne rozwiązanie dla nawigacji rowerowych. Z pewnością dużo bardziej niż dla zegarków. Po pierwsze nawigacja ma duży ekran więc jest w stanie „łapać” więcej słońca. Dodatkowo nawigacja rowerowa jest zawsze ustawiona do góry, w stronę słońca. Zegarek noszony na ręce jest często skierowany w dół czy w bok, przez co nie jest tak wystawiony na promienie słoneczne.
Ponieważ Garmin stworzył już całkiem bogatą linię zegarków z ładowaniem słonecznym, całkiem logiczne jest, aby dodali także funkcję Solar do nawigacji Edge.
3. Wielokanałowy GPS
Ta nowość przeszła trochę niezauważona w świecie urządzeń z GPS, a szkoda.
Funkcja wielokanałowego/wielopasmowego (multi-band) GPS jest już dostępna w modelach Garmin GPSMAP 66sr oraz 65. Zapewnia ona zwiększenie dokładności z ok. 3m dla dotychczasowych modeli do nawet 1,8m dla nowych nawigacji. O co chodzi w wielokanałowych GPS? Amerykanie od wielu lat powoli zastępują stare satelity, które uległy zepsuciu przez nowe. Ponieważ wymienia się dopiero satelity, które „same” zakończyły swój żywot, to proces wymiany przebiega bez ścisłego harmonogramu. Nowe satelity wysyłają obok dotychczasowego jednego pasma „cywilnego” także drugie, o większej mocy. To właśnie dodatkowe pasmo, nazywane L5, zapewnia większą dokładność. Obecnie około połowa satelitów GPS wysyła dwa pasma L1 i L5.
Już w tym momencie realnie wpływa to na dokładność odczytu, a gdy wszystkie satelity zostaną zastąpione, jeszcze ona wzrośnie.
Kiedy pojawi się nowy Garmin Edge?
Pojawienie się nawigacji Garmin Edge 1040 w najbliższej przyszłości nie wydaje się niemożliwe.
W tym roku, pomimo problemów logistycznych spowodowanych pandemią COVID-19, amerykański producent zaskoczył kilkoma nowościami jak Garmin Enduro czy Garmin Lily. Niestety póki co nie doczekaliśmy się premiery Garmina Fenix 7.
Z drugiej strony, niedawno Edge 530, 830 i 1030 Plus otrzymały dużą aktualizację z wieloma zmianami. Zwiększono na przykład kontrast kolorów mapy, dodając nowe motywy, co mogłoby świadczyć o tym, że Garmin rozwija jeszcze mocno modele obecnie dostępne w ofercie.