Opublikowano: 27 września 2021 Autor: red. Komentarze: 0
people graffiti industry technology

Większość urządzeń elektronicznych jest wyposażona we wbudowany akumulator litowo-jonowy lub litowo-polimerowy. Jego żywotność niestety nie jest nieskończona i w zależności od użytkowania wynosi około kilkuset pełnych cykli.

Jeśli po kilku latach zauważymy znaczący spadek pojemności baterii lub urządzenie zacznie się mocno przegrzewać lub w ogóle przestanie się włączać być może należy wymienić baterię.

Uwaga. Należy jednak pamiętać, że często to nie akumulator jest przyczyną niewłaściwego funkcjonowania urządzenia, dlatego nigdy nie należy zaczynać próby naprawy Garmina od wymiany baterii.

W większości przypadków już twardy reset (master reset) danego urządzenia pozwala przywrócić je do normalnego funkcjonowania.

Pamiętaj, że jeśli nie wiesz co może dolegać twojemu urządzeniu skontaktuj się z infolinią techniczną Garmin, być może uda się go naprawić zdalnie. Więcej przeczytasz we wpisie – Zepsuty zegarek Garmin, co mogę zrobić?

Jak dbać o akumulator

Jeśli chcemy aby akumulator naszego Garmina pracował możliwie długo nigdy nie powinniśmy go rozładowywać do zera. Najbezpieczniej jest rozpocząć ładowanie, gdy stan baterii spadnie do ok. 20%. Warto też nie doładowywać baterii do pełna, lecz odłączyć ładowanie przy ok. 90%. Przy dłuższym użytkowaniu akumulatorom mogą zaszkodzić także wysokie temperatury więc jeśli nie musimy nie zostawiajmy urządzenia na pełnym słońcu. Szacuje się, że nowoczesne akumulatory znoszą ok. 500-1000 cykli poprawnych ładowań, co oznacza, że zegarek Garmin, który ładujemy raz w tygodniu „przeżyje” ok. 10 lat.

Urządzenia Garmin z baterią, którą można wymienić samemu

Wśród urządzeń z wymienną baterią znajdują się wszystkie modele turystyczne, a więc serie eTrex, Montana, Oregon, GPSMAP, a także Alpha 100. Często także urządzenia motocyklowe Garmin Zumo mają akumulator, który można wymienić samemu. W wypadku tych urządzeń Garmin sprzedaje oryginalne akumulatory.

Wymienne akumulatory są także dostępne dla obróż dla psów, a także dla akcesoriów jak opaski tętna HRM, w którym stosowane są baterie plastykowe CR2032.

Wymiana baterii w zegarkach Garmin

Wszystkie zegarki (oprócz serii Garmin Vivofit oraz Vivofit Jr.) mają wbudowany akumulator litowo-jonowy. Producent nie przewidział możliwości wymiany akumulatorów w zegarkach, co nie znaczy że nie jest to możliwe. W niektórych zegarkach, które mają sklejone koperty, jak seria Forerunner, może to być bardzo trudne, jednak w takich modelach jak Garmin Fenix, gdzie koperta jest złączona śrubkami jest to wykonalne.

Należy podkreślić, że wymiana baterii ze względu na miniaturyzację elementów, może skończyć się uszkodzeniem zegarka.

Instrukcję wymiany baterii w zegarku Garmin Fenix 3 znajdziecie na stronie ifixit.com. Czas wymiany został określony na ok. 30 minut. Zamiennik akumulatora do Fenixa 3 można zakupić od 50zł.

Wymiana baterii w nawigacjach Garmin Edge

Wymiana akumulatorów wbudowanych w urządzenia Edge jest łatwiejsza niż w zegarkach, gdyż obudowa urządzenia jest dużo większa. Koszt zamienników akumulatorów wynosi od 50 do 200zł.

Instrukcję wymiany akumulatora w Edge 1000 znajdziecie pod tym linkiem. Czas wymiany został określony na ok. 25 minut, a trudność na dużą.

Wymiana akumulatora w nawigacji samochodowej

Instrukcję wymiany akumulatora w nawigacji Garmin Nuvi Cam znajdziecie również na portalu ifixit.com. Czas wymiany to ok. 15 minut. Trudnością jest samo otworzenie obudowy oraz wyjęcie starej baterii, która została przyklejona do innych elementów.

Jeśli nie chcesz wymieniać baterii samemu zawsze możesz zlecić to elektronikowi zajmującego się naprawą telefonów czy laptopów. Koszt takiej wymiany oscyluje w granicach 80-200zł w zależności od konkretnego serwisu.

Dyskusja