Opublikowano: 13 czerwca 2021 Autor: red. Komentarze: 0
Garmin historia firmy

Z tego artykułu dowiesz się kto założył firmę Garmin, jaka jest jej historia, gdzie są produkowane urządzenia Garmin oraz jaką drogę przeszła ta amerykańska firma od jednego prostego produktu do kilku tysięcy, jakie ma w ofercie obecnie.

Początki

Kiedy w styczniu 1991 roku, po dwóch latach istnienia firma ProNav zaprezentował swoje pierwsze urządzenie GPS nic nie zapowiada jej przyszłego ogromnego sukcesu. Wręcz przeciwnie. Na rynku istniały już dwie firmy, które sprzedawały odbiorniki GPS od ponad roku. Samo urządzenie – nazwane po prostu „GPS 100” z dzisiejszej perspektywy przedstawia się nieomal żałośnie. Zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz. Wyglądem przypomina tanie CB radio, a w cenie 2500$(!) w zestawie znajduje się jedynie futerał. Nawet on na niewiele się przyda, bo urządzenie jest tak duże, że i tak można je co najwyżej zamontować na stałe na łodzi lub w samolocie.

GPS 100 – pierwszy produkt Garmin

Ci, którym wydaje się, że GPS 100 doprowadziłoby ich do domu, mocno by się rozczarowali. GPS 100 donikąd nie prowadził, pozwalał jedynie wyświetlać kilka informacji, w tym współrzędne geograficzne i czas. Niedługo po rozpoczęciu produkcji urządzenie „ProNav GPS 100” trzeba było przemianować na „Garmin GPS 100”, trochę ze względu na konkurencję, trochę przez zmianę wizji twórców. Czy marce, która zmienia nazwę niedługo po stworzeniu pierwszego produkty można było zaufać?

Garmin GPS 100 - pierwszy produkt firmy Garmin
ProNav GPS 100, później Garmin GPS 100 – pierwszy produkt firmy Garmin

Założyciele firmy Garmin – Gary Burrell i Min Kao

Pomimo trudnych początków dwóm założycielom nowej marki, Garemu Burrellowi i Min Kao, nie można było odmówić iście amerykańskiej wiary w sukces. Nie wyobrażajmy ich sobie jednak jako wizjonerów z pierwszych stron gazet, nie przystają oni do wizerunku dzisiejszych tech guru z Doliny Krzemowej. Gary i Min byli dwójką skromnych inżynierów, oddanych pracy i produktom, które stworzyli. Skromnych, a jak mówią ich przyjaciele, nawet wstydliwych osób. Przygotowując się do napisania tego tekstu, przeczytałem wiele razy, że Gary Burrell nie lubił udzielać wywiadów. Nie lubił do tego stopnia, że żadnego nie udało mi się odnaleźć, a przecież podobno w internecie jest wszystko. Wróćmy jednak do początków.

Nie wierzycie w przyszłość GPS? Zwalniam się

Gary Burrell urodził się w 1937 r. Na początku swojej kariery pracował dla firmy Lowerance (obecnie jeden z konkurentów Garmina na rynku urządzeń marine), a następnie dla King Radio, zakupionej następnie przez Allied Signal (obecnie Honeywell). W King Radio Burrell zajmował się instrumentami dla samolotów. Stąd pierwsze produkty Garmina były tworzone z myślą głównie o lotnictwie. W Allied Signal pracował razem z menadżerem zespołu, z pochodzenia Tajwańczykiem, Min Kao. Razem zajmowali się przygotowywaniem projektów dla wojska w oparciu o system NAVSTAR, dzisiaj znanym powszechnie jako GPS.

Koniec to nowy początek

Allied Signal zdecydowała o ograniczeniu budżetu na badania i nie inwestowaniu w dział komercyjnych urządzeń wykorzystujących satelity GPS nie widząc w nich dużego potencjału. Obaj panowie mieli całkowicie odmienne zdanie o przyszłości takich urządzeń, postanowili zwolnić się i założyć własną firmę. Od samego początku oboje zostali współprezesami i tak trwało to przez 30 lat, aż do przejścia Burrella na emeryturę. Nie jest to powszechnie stosowana strategia zarządzania firmą, ale jak zobaczymy, Garmin wymyka się takim powszechnie utartym biznesowym schematom.

Gdy nie istniał crowdfunding

Na początek młodzi prezesi musieli sięgnąć głęboko do własnych oszczędności, a także namówić do inwestycji swoje rodziny. Udało im się uzbierać niemałą kwotę 4 mln dolarów dzięki czemu byli w stanie zatrudnić kilkunastu pracowników i wynająć biuro. Burrell znalazł je podczas jednej z przebieżek w okolicy swojego mieszkania. W niecałe dwa lata od powstania Gary i Min stworzyli od podstaw i sami wyprodukowali na miejscu model GPS 100. Ta idea lokalności ciągle będzie przewijać się w historii firmy.

Logo firmy Garmin kiedyś i dziś
Logo firmy Garmin kiedyś i dziś

Gdzie Garmin produkuje

Do dziś siedziba Garmin mieści się w Kansas City, to zaledwie pół milionowe miasto w centralnej części Stanów Zjednoczonych. Garmin opiera się modnemu outsourcingowi i wszystko stara się robić sam, w swoich zakładach produkcyjnych. Są one zlokalizowane w Stanach oraz w ojczyźnie Min Kao, na Tajwanie. Dopiero niedawno, z uwagi na skalę działalności, niektóre akcesoria zaczęto produkować w nowej fabryce w Chinach.

Działanie lokalne, organiczne, według własnej skali, sprawiły, że choć co kilka lat wieszczono koniec firmy (np. podczas sukcesu smartfonów z GPS) ta na przekór sceptykom, ciągle się rozwijała, przynosząc coraz większe dochody.

Wiele osób ten sukces przypisuje dwójce prezesów. Pracownicy firmy często podkreślają, że Gary Burrell i Min Kao stosowali rodzaj „przywództwa poprzez służenie”. Nigdy się nie wywyższając, unikając gal i nagród, ale przede wszystkim będąc zawsze do dyspozycji dla pracowników każdego szczebla.

Trudno oceniać, na ile charaktery prezesów faktycznie ukształtowały dobrą jakość zarządzania w firmie, ale faktem jest, że to Garmin odniósł niekwestionowany sukces na rynku urządzeń GPS, podczas gdy kolejni konkurenci zamykali biznesy. Garmin słynie z wzorowego, bardzo proklienckiego podejścia gwarancyjnego, co z pewnością pozwoliło przez lata zbudować zaufanie do marki.

Konkurencja powoli się wykrusza

I choć naturalnie zdarzały się wpadki, jak choćby próba wejścia na rynek rodzących się smartfonów, to Garmin szybko zdawał sobie sprawę, że najlepiej radzi sobie w wybranych niszach. Z czasem okazywało się, że konkurenci na tym wymagającym rynku nie są tak wytrwali. Firma Magellan, która jako pierwsza na świecie stworzyła komercyjny odbiornik GPS – NAV1000 (stąd jej pretensje do pierwotnej nazwy Garmina – ProNav), w wyniku przejęcia przez francuską Thales Group straciła na znaczeniu. Inni konkurenci jak TomTom, uzależnieni od jednej grupy produktów (nawigacje samochodowe) z racji spadku sprzedaży zakończyli działalność. Garmin umiejętnie skupił na kilku konkretnych grupach produktów, ciągle je doskonaląc. Dzięki temu dziś Garmin posiada najbardziej innowacyjne komercyjne produkty GPS.

Nie każda nisza jest łatwa

Oczywiście nie w każdym segmencie Garmin ma tak silną pozycję. Wśród urządzeń marynistycznych Garmin jest dziś jednym z kilku producentów, o mniej więcej równorzędnym znaczeniu. Choć ma swój niewątpliwie przebojowy produkt, jakim jest sonar wielowiązkowy Panoptix LiveScope, konkurenci to firmy z długą tradycją, które nie odpuszczają pola. Garmin jednak mocno inwestuje, kilka lat temu zakupił głównego dostawcę map morskich, firmę Navionics, dzięki czemu wszedł w posiadanie najlepszych map. Tego rodzaju przejęcia i zakupy zdarzają się zresztą regularnie. W 2019r. Garmin zakupił holenderskiego producenta trenażerów rowerowych, firmę Tacx.

Zegarki i smartwatche

Choć Garmin posiada najbardziej innowacyjne produkty wśród zegarków sportowych, konkurencja nie odpuszcza i ciągle stara się dogonić Amerykanów. Takie marki jak Polar czy Suunto to uznani gracze, którzy wprowadzili na rynek wiele nowatorskich rozwiązań. Co prawda w tym momencie ich topowe modele nie dorównują zegarkom Garmin, ale kto wie, czy za jakiś czas nie połączą się z jakimś większym graczem i nie zagrożą pozycji Garmina. Dodatkowo, na rynku zegarków Garmin ściera się z wieloma producentami z Chin, którzy swoją pozycję na rynku budują niską ceną produktów.

Garmin Fenix 6 PRO najpopularniejszy zegarek Garmin
Garmin Fenix 6 PRO najpopularniejszy zegarek Garmin

Na czym obecnie Garmin zarabia najwięcej?

Przychód firmy w roku 2020 wyniósł 4,19 miliardów dolarów*. W roku 1999 sprzedaż wynosiła niewielką cześć tej sumy, „zaledwie” 105 milionów dolarów. Pierwszy miliard dolarów przychodu został osiągnięty w 2005 r. Na przestrzeni lat struktura sprzedaży mocno się zmieniała. Udział nawigacji samochodowych spadł z 70% w 2009 r. do 11% w 2020 r. Z kolei udział urządzeń segmentu fitness/outdoor w tym samym okresie podniósł się z 16% do 58%. Stało się to za sprawą znacznego wzrostu sprzedaży smartwatchy i zegarków sportowych, w tym flagowej serii Garmin Fenix 6. Od 2009 r. zwiększył się także udział segmentu lotniczego (aviation) z 8% do 15% oraz wodnego (marine) z 6% do 16%.

Co znajduje się w ofercie firmy Garmin?

Kiedyś firma Garmin kojarzyła się wyłącznie z nawigacjami samochodowymi, dziś głównie z zegarkami sportowymi. Jednak liczba różnych produktów przyprawia o zawrót głowy. Spróbujmy wymienić jednak większość z nich, aby zbudować sobie obraz wielkości portfolio firmy. Garmin produkuje między innymi:

  • nawigacje: samochodowe DriveSmart, motocyklowe Zumo, ciężarowe Dezl, dla kamperów Camper, rowerowe Edge, turystyczne GPSMAP i off-roadowe,
  • zegarki: outdoorowe Fenix oraz Epix, biegowe i triathlonowe Forerunner, , golfowe Approach, żeglarskie Quatix, wojskowe Tactix, nurkowe Descent, pływackie Swim, smartwatche Venu 2 Plus, fitnessowe Venu, dla dzieci Vivofit Jr,
  • dla kolarzy: radary rowerowe Varia, czujniki mocy Rally, kadencji, prędkości,
  • dział wodny: echosondy Striker, plotery nawigacyjne Echomap, przetworniki, radia VHF, radary, autopiloty,
  • urządzenia do szkolenia oraz śledzenia psów Alpha 100 i 200,
  • inne urządzenia jak: inteligentne wagi Index S2, dalmierze laserowe (LIDAR-lite był wykorzystywany np. w dronie, który wykonał pierwszy lot na Marsie), różnego rodzaju czujniki (tętna, temperatury), kamery,
  • lotnicze: dla lotnictwa cywilnego (general aviation).

Firmy zakupione przez markę Garmin

Rozwój marki Garmin odbywa się również poprzez przejęcia mniejszych firm z branży i włączanie ich do większego ekosystemu Garmin. Dla użytkowników zwiększa to liczbę funkcji i możliwości różnych urządzeń. Na przykład przejęcie firmy DeLorme zaowocowało nowymi produktami do nawigacji turystycznej, które zostały wyposażone w komunikację satelitarną. Powstały w ten sposób pierwsze na rynku nawigacje turystyczne z możliwością śledzenia i wysyłania wiadomości z całego globu, bez dostępu do sieci komórkowej. W ostatnich kilku latach Garmin zakupił między innymi:

  • 2021: GEOS Worldwide – firma monitorująca sygnały SOS i świadcząca usługi międzynarodowego centrum ratunkowego
  • 2019: TACX holenderską firma produkująca trenażery rowerowe
  • 2017: Navionics – producent map morskich
  • 2016: DeLorme – komunikacja satelitarna, PulsedLight Inc. – sensory pomiary odległości
  • 2015: iKubu – firma, która stworzyła pierwszy radar rowerowy, wprowadzony do oferty Garmina jako radary Varia

Garmin w liczbach i polska fabryka

Obecnie Garmin zatrudnia prawie 16 000 pracowników w 65 krajach. Posiada na całym świecie ponad 1450 zastrzeżonych patentów oraz zarejestrowanych 930 znaków towarowych. Dla porównania w roku 2000 pracowników było 1200, a patentów 35. Na świecie posiada kilka zakładów produkcyjnych w tym trzy na Tajwanie, dwa w Stanach Zjednoczonych, jeden w Chinach oraz… jeden w Polsce. W tym roku firma otworzyła swoją fabrykę pod Wrocławiem. Będą tam produkowane produkty OEM (ang. Original Equipment Manufacturer) dla branży samochodowej.

W Warszawie znajduje się z kolei siedziba polskiego oddziału firmy Garmin Polska wraz z showroomem oraz serwisem urządzeń.

*Te i kolejne liczby podaje za raportami finansowymi firmy.

Dyskusja