Opublikowano: 26 stycznia 2020 Autor: red. Komentarze: 0
Garmin Vector Air

Czujniki mocy od początku miały jedną dużą wadę. Dla przeciętnego kolarza były bardzo drogie. Zmienić to mogą nietypowe czujniki mocy opierające swoją zasadę działania o opór powietrza. Pomiary mocy są o tyle ciekawe, że producenci poszli zupełnie różnymi drogami w ich opracowywaniu. Tensometry mierzące napięcia i w efekcie siłę mogą być umiejscowione w różnych miejscach w rowerze. O ile przy pomiarze tętna czy kadencji czujniki wykorzystują podobne pomysły inżynierów, tak przy szacowaniu watów rozwinęły się zupełnie różne koncepcje. Każda z nich ma swoje wady i zalety.

Garmin Vector 3
Garmin Vector 3

Garmin do tej pory stosował pomiar mocy w pedałach. Zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo duża dokładność oraz dodatkowe statystyki. Umieszczenie tensometrów w pedałach może dostarczyć nie tylko generowaną przez kolarza moc, ale także sprawdzić czy obydwie nogi równo pracują. Wadą jest stosunkowo wysoka cena oraz uzależnienie od jednego rodzaju bloków. Tutaj systemu do butów szosowych.

Nowy Garmin Vector Air

Powyższych wad pozbawiony ma być nowy pomiar mocy – Garmin Vector Air, o którym wiemy dzięki przypadkowemu przeciekowi. Garmin, zapewne nieumyślnie, umieścił na swojej stronie internetowej opis produktu wraz z ceną. To kolejny przeciek po pojawieniu się informacji o nowym zegarku Instinct 2. Jeśli informacje są prawdziwe, cena nowego czujnika wyniesie w Stanach Zjednoczonych 299 dolarów. Z opisu Vector Air dowiadujemy się, że użycie ma być bardzo proste – czujnik sam będzie się kalibrował w trakcie użytkowania. Vector Air będzie działać na jednym ładowaniu do 40 godzin, a jego waga to 52 g. Podobnie jak wszystkie inne nowe czujniki Garmina będzie komunikował się w protokole ANT+ oraz Bluetooth Smart. Niewątpliwą zaletą będzie możliwość łatwego przekładania go pomiędzy rowerami.

Velocomp Power Pod v3
Velocomp Power Pod v3

Czujniki określające moc na podstawie oporu powietrza nie są czymś nowym na rynku. Garmin zapewne wzorował się na produktach dwóch firm: Velocomp oraz Notio. Znajdujący się na powyższym zdjęciu model Velocomp v3 jest wyceniony na 299 dolarów, czyli dokładnie tyle, za ile swój czujnik ma mieć w ofercie Garmin.

Ciężko przewidzieć, kiedy nowy produkt pojawi się w sprzedaży, ale jeśli jest już gotowa jego strona internetowa i znana cena, to podejrzewamy że będzie to niedługo.

źródło: https://www.bicycling.com/bikes-gear/a29788744/garmin-vector-air-news/


Dyskusja